Tervetuloa Marja Ruutin kotisivuille!

 
 
Laillistettu ravitsemusterapeutti Marja Ruuti
  • yksityisvastaanotto (ks. yhteystiedot kohdassa Palvelut)

  • ravintoluennot: terveyttä ylläpitävä ravinto, maksan terveys, aivojen hyvinvointi, syöpää ehkäisevä ruokavalio, immuniteetin vahvistaminen, tai toivomusten mukaan joku muu tärkeä aihe

  • ravintokurssit

Koulutus

  • Ravitsemustieteen maisteri Helsingin yliopisto 1981
  • Laillistettu ravitsemusterapeutti Kuopion yliopisto 2002
  • Luontaishoitaja AK Luontaisterveysopisto 2003
Työkokemus
  • ravitsemusterapeuttina kuntoutuskeskuksissa 2003-2006
  • yksityisvastaanotto vuodesta 2005
  • Terveystuotealan koulutuskeskus Provita Oy:n kouluttajana vuodesta 1993
  • Kunto Plus-lehden ravitsemusasiantuntijana vuodesta 2005
  • monipuolista toimintaa luennoitsijana, kouluttajana, kirjoittajana ja ravitsemusasiantuntijana 30 vuoden ajan
Kirjallinen tuotanto
  • Terve maksa, avain hyvinvointiin, Mividata 2015
  • Oikeaa ravintoa minulle – opas ravintosuositusten viidakkoon, Gummerus 2012
  • Parasta aivoillesi – ohjeita aivojen hyvinvointiin, Otava 2010 (kirjan ravinto-osuus)
  • Ihana elämä, WSOY 1996 (elävää ravintoa koskeva osuus)

Ravitsemuksen asiantuntijalta apua



Kokeneen ravitsemusterapeutin kanssa keskustelu auttaa löytämään juuri sinulle sopivan tavan syödä ja valita ruokasi. Ihanteellinen ruokavaliosi voi olla esim. vähähiilihydraattinen tai runsashiilihydraattinen tai jotain siltä väliltä yksilöllisen geeniperimäsi, aineenvaihduntasi, kehotyyppisi, elämäntapasi ja -tilanteesi, mahdollisen sairautesi, mutta myös makumieltymystesi mukaan.

Tavallisiin terveysongelmiin voi vaikuttaa elämäntavoilla ja erityisesti ravinnolla. Niinpä syömisten merkitystä kannattaa pohtia mm. silloin, kun ongelmasi on
  • vatsa- ja suolisto-oireet, myös ns. hiivasyndrooma
  • kohonneet veren rasva- tai sokeriarvot tai korkea verenpaine, metabolinen oireyhtymä
  • aikuisiän diabetes
  • rasvamaksa tai muu maksaan liittyvä ongelma
  • reumasairaus
  • immuniteetin heikkous, tulehdusherkkyys, allergia, homeyliherkkyys
  • heikentynyt aivotoiminta, mielen ongelmat
  • jatkuva väsymys

Kokonaisvaltaisesti, yksilöllisesti ja luonnollisesti



Olen virallisen terveydenhuollon laillistettu ravitsemusterapeutti ja lisäksi opiskellut luonnonmukaista terveydenhoitoa ja funktionaalista lääketiedettä.

Vastaanotolla mietitään tilannettasi kokonaisvaltaisesti ja sovelletaan laajaa ravintotietoutta yksilöllisesti. Lähtökohtana ovat elämäntilanteesi ja tähänastinen ruokavaliosi, joiden pohjalta ratkaistaan mitä säilytetään, mitä muutoksia tarvitaan, miten toteutetaan ja mitä tukea muutoksiin tarvitaan. Perustana on aina mahdollisimman luonnollinen ruokavalio, jota täydennetään tarvittaessa lisäravinteiden avulla.


Ruokapäiväkirja



Ennen vastaanottoa on suositeltavaa pitää keskustelun pohjaksi ruokapäiväkirjaa. Tavallista ruokailuasi kuvaavan ruokapäiväkirjan pohjalta saat parhaan yksilöllisen avun.
Ilman ruokapäiväkirjaakin selvitään, jos ei ole mahdollisuutta sen pitämiseen ennen keskustelua.


Ohje ruokapäiväkirjan täyttämiseen



Pidä ruokapäiväkirjaa vähintään viitenä päivänä, joista mielellään yksi viikonlopun päivä. Syö päiväkirjaa pitäessäsi tavalliseen tapaan ja täytä sitä mahdollisimman totuudenmukaisesti niin saat eniten hyötyä. Pohdimme sitten yhdessä muistiinpanojesi pohjalta mikä syömistottumuksissasi on säilyttämisen arvoista ja mikä kaipaisi muutosta.

Kun täytät ruokapäiväkirjaa:
  • Älä muuta ruokatottumuksiasi kirjaamisen aikana, niin saat parhaan avun, kun yhdessä mietitään ruokavaliosi yhteyttä ongelmiisi
  • Merkitse syöty ruoka ja juomat mahdollisimman pian ruokapäiväkirjaan, sillä ne unohtuvat yllättävän pian
  • Merkitse aterioiden lisäksi myös kaikki välipalat, napostelut ja maistamiset
  • Kuvaa ruokaa tai juomaa mahdollisimman tarkasti (esim.: lohikeitto, jossa kermaa, perunaa, porkkanaa ja parsakaalia; kahvi, tilkka maitoa ja kaksi palaa sokeria)
  • Jos kyseessä on valmisruoka, niin tuotteen kauppanimi on hyvä merkitä (esim. Flora, Reissumies, Atrian lihapullat)
  • Kerro myös tuotteen rasvan, sokerin tai kuidun määrästä ja laadusta (esim. kovetettua kasvirasvaa; juusto 17 %; rasvaton, aspartaamilla makeutettu)
  • Merkitse ruuan määrä painona, jos se on tiedossa (g) tai tilavuusmittoina (tl, dl) tai kappalemäärinä (viipale, purkki, lasillinen). Elintarvikevaakaa ei tarvitse käyttää!
  • Jos haluat, voit kirjata ”Muuta”-sarakkeeseen syömiseen liittyviä tunnelmia, kokemuksia. (esim. oli kova nälkä, harmitti, ruoan jälkeen väsytti, myöhemmin oli vatsa sekaisin, söin vaikkei ollut nälkä)

Alla löydät vielä tulostettavan päiväkirjapohjan sekä esimerkin ruokapäiväkirjan täyttämisestä:

» Ruokapäiväkirja (PDF)
» Esimerkkki täytetystä ruokapäiväkirjasta (PDF)

T:mi Marja RuutiMobiili