Ajankohtaista


SlowMondon hyvinvointimatka tulossa:

 www.slowmondo.com


Hyvän olon eväitä Teneriffalta



Superviikko ravitsemusterapeutti  Marja Ruutin kanssa Cristóforon hyvinvointikeitaassa Teneriffalla 16.–23.3.2018

Viikko antaa eväitä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin päivittäisellä joogalla ja ravintoluennoilla. Luennoitsijana ja jooganohjaajana toimii ravitsemustieteen maisteri ja laillistettu ravitsemusterapeutti, jooganohjaaja Marja Ruuti. Hän on perehtynyt myös funktionaaliseen lääketieteeseen ja luonnonmukaisen hoidon menetelmiin, ja on valmiina jakamaan monipuolista osaamistaan meille kaikille. T

ämä matka lisää ymmärrystämme jokapäiväisen ruuan suuresta merkityksestä ja joskus ihmeitäkin tekevästä voimasta, herättelee kipinää itsehoitoon ja hyvinvoinnin ylläpitämiseen omassa arjessamme, ja antaa vastauksia jo heränneisiin kysymyksiin. Voit myös halutessasi varata ajan Marjan yksityiskonsultaatioon.

Tietoa siirretään käytäntöön Slow Mondon emäntien idearikkailla mehustus- ja kokkauskursseilla.

Lisäksi luvassa kävelyretkiä Teneriffan upeassa luonnossa. Rentoudumme ja nautimme etelän valoa ja lämpöä, sekä raikasta ja rikasta luomukasvisruokaa pääosin majapaikkamme omalta kasvimaalta.

Majoitus saaren eteläosassa San Cristóforon idyllisessä keitaassa, jossa 2-hengen pieniä taloja.

16.–23.3.2018 Hyvän olon eväitä Teneriffalta 1790 € sis. lennot, kuljetukset Teneriffalla, majoitus aamiaisella 2hh, lounaat ja illalliset (lukuunottamatta vapaapäivää, jolloin sis. aamiainen), Marjan luennot ja ohjatut rauhalliset hathajoogatunnit, kävelyretket, mehustus- ja kasvisruokatyöpajat, tunnin rentouttava vyöhyketerapiahoito, Marjan Oikeaa ravintoa minulle -kirja. Kysy 1hh mahdollisuutta.


Slow MondoMatkavaraukset ja lisätiedot
 www.slowmondo.com
  Hyvän olon eväitä  Teneriffalta 


Matka sopii niin senioreille kuin juniorimmeillekin, pääasiassa on halu pysähtyä ja päivittää oma hyvinvointi. Et tarvitse ennakkotietoja ja 
 -taitoja ravinnosta tai joogasta. Kurssi tarjoaa  uutta meille kaikille!
Yhteistyössä vastuullinen matkanjärjestäjä www.jstravel.fi



 Oikeaa ravintoa minulle-kirjani

 on loppuunmyyty

 

Muita kirjoja saa esim. seuraavista verkkokaupoista:


Terve maksa, avain hyvinvointiin, Mividata 2015

http://terveyskirjat.fi/tuote/terve-maksa-avain-hyvinvointiin/
 

Parasta aivoillesi – ohjeita aivojen hyvinvointiin, Otava 2010

(kirjan ravinto-osuus):

http://www.saimahouse.fi/product



Ravitsemusterapeutin palsta 
 
 Antioksidanttiklinikan sivuilla on ravitsemusterapeutin palstallani juttuja
ajankohtaisista aiheista.
 
 
 
 
 

Terve maksa on avain hyvinvointiin

 

”Maksan hoito on tärkeämpää kuin kaikki muu terveydenhoito yhteensä”, totesi Alfred Vogel aikoinaan. Funktionaalinen lääketiede käyttää yhtenä hoitokeinona maksan puhdistavan toiminnan, detoksifikaation, tehostamista. Kiinalainen lääketiede on samaa mieltä maksan suuresta merkityksestä. Niin minäkin, siksi kirjoitin juuri ilmestyneen kirjani ”Terve maksa, avain hyvinvointiin”. Maksan ongelmat ovat nyt ajankohtaisempia kuin koskaan aikaisemmin ja hyvin erilaisia kuin 50 vuotta sitten.

Olet varmasti kuullut suoliston vaikutuksista hyvinvointiin. Tuskin olet myöskään välttynyt tiedolta ravinnon ja aivojen välisistä yhteyksistä ja kilpirauhasen vajaatoiminnan yleisyydestä. Sydän- ja verisuonitaudit ja kolesterolit hallitsevat edelleen terveyskeskusteluja, ja tapetilla ovat myös luusto ja osteoporoosi, nivelvaivat, kakkostyypin diabetes, metabolinen oireyhtymä, masennus ja syöpä sekä ikuinen ongelma ylipaino.

Mutta oletko kuullut puhuttavan maksan terveydestä? Maksan toiminta liittyy kaikkiin edellä mainittuihin tilanteisiin ja moneen muuhun. ”Terve maksa, avain hyvinvointiin” antaa kattavan tietopaketin maksan toiminnasta, laaja-alaisista vaikutuksista sekä maksan hyvinvoinnin ylläpidosta. Kirjaan sisältyy myös jokamiehen puhdistuskuuri maksan hoitoon, mukana viikon ruokalista ruokaohjeineen.

Jokainen löytää tästä rikassisältöisestä, ilmeikkäästi kuvitetusta kirjasta jotain tärkeää itselleen!

 

Tässä esimakua kirjan sisällöstä:

 

Johdanto

 

Koskaan ei ole liian varhaista tai liian myöhäistä ennaltaehkäistä sairauksia.

Miksi maksan hyvinvointi kaipaa erityistä huomiota? Siksi, että maailmaan tarvitaan enemmän elinvoimaa, terveyttä, iloa ja rauhaa. Elinvoiman lähde maksa on hukkumassa rasvaan, stressiin ja kemikaaleihin. Suurin osa suomalaisista elää elämäänsä rasittavana seuralaisena selittämätön väsymys, ylipaino, aivosumu, yliherkkä suolisto, kakkostyypin diabetes tai metabolinen oireyhtymä. Elämä sujuu sisukkuuden ja lääkkeiden avulla, mutta tosiasiassa tarvitaan muutosta. Muutoksen keskeisimpiä kohteita on maksan terveyden kohentaminen. Maksan on oltava vahva, jotta ihminen voi hyvin, sillä niin mielen kuin kehon toiminnoissa kaiken takana on maksa.

Ylipainosta ja aineenvaihduntaan liittyvistä kansantaudeista on tullut normaalia elämää. Ne liittyvät elämäntapoihin, mutta niiden yleistyminen ei ole synnyttänyt muutosaaltoa. Elämän harmauskin tulee tavaksi, josta ei jaksa tai edes huomaa pyristellä eroon. On inhimillistä, että muutos syntyy vasta pakon edessä. Maksan rasvoittuminen ja muut maksaongelmat ovat tämä pakko, sillä elimistössä maksa vaikuttaa kaikkeen. Neljäsosalla suomalaisista on rasvamaksa ja kaikista maksoista löytyy ympäristömyrkkyjä, joten tämän elintärkeän elimen hyvinvoinnista huolehtiminen antaa aiheen elämäntapamuutosten vyöryyn.  

Tarvitset maksan terveyden kohentamista erityisesti, jos sinulla on

  • kroonista väsymystä
  • ylipainoa
  • aivosumua
  • yliherkkä suolisto
  • kakkostyypin diabetes
  • metabolinen oireyhtymä
  • korkea kolesteroli
  • voimattomuutta
  • masennusta
  • toistuvia tulehduksia
  • vaihdevuosioireita
  • jatkuvaa stressiä
  • paljon lääkkeitä

Maksa on kehon suurin rauhanen, aineenvaihdunnan keskuspaikka ja toiminnoiltaan laaja-alaisin elin. Väsymys valtaa kehon ja mielen, jos maksa heikkenee. Maksan terveys ja toimintateho vaikuttavat immuniteettiin, verensokeri- ja rasvatasapainoon, ruoansulatukseen, lihasvoimaan ja aivotoimintaan. Kaikki veri kiertää jatkuvasti maksaan puhdistumaan ja terveet maksasolut poistavat aineenvaihdunnassa syntyviä jätteitä, mikrobeja ja ympäristön haitallisia aineita. Maksan ylikuormitus ja vaillinainen verenpuhdistus ovat monen sairauden ja selittämättömän väsymyksen, voimattomuuden ja pahanolon, jopa masennuksen taustalla. Suuri osa maapallon ihmisistä kärsii sairauksista ja oireista, jotka johtuvat elämäntapa- ja ympäristötekijöistä. Länsimainen lääketiede on usein ihmeissään näiden uusien oireiden kanssa, joihin ei löydy selitystä tai lääkitystä.

Maksan merkitykseen nähden sitä laiminlyödään pahoin. Terveydenhuoltoa työllistää verensokeri-, kolesteroli- ja verenpainearvojen saaminen sallittuihin lukemiin - yleensä lääkkeiden avulla. Allergiat, astma ja kakkostyypin diabetes lisääntyvät vauhdilla ja vaativat runsaasti terveydenhuollon voimavaroja. Painonhallintaan on vaikeaa löytää ratkaisua ja yleistyneen ylipainon seuraukset vaativat paljon huomiota, hoitoa ja lääkkeitä. Suolistohäiriöiden kanssa ollaan ymmällä, kun vaikeat tulehdukset yleistyvät. Muistihäiriöt leviävät nuorempiin ikäluokkiin ja muistisairauksien yleistyminen pelottaa. Syöpä kehittyy yhä useammalle jo epidemian tavoin. Mutta kuinka moni tietää, että tähän kaikkeen liittyy maksa, jonka hyvinvointiin kiinnitetään harvoin huomiota? Maksa säätelee kaikkien kehon solujen toimintaa ja koko kehon aineenvaihduntaa. Se vaikuttaa jokaisen edellä mainitun sairauden syntyyn, hoitoon ja paranemiseen.

Oireen tukahduttaminen lääkkeellä puuttumatta oireen aiheuttajaan on kuin homeisen seinän peittäminen maalilla. Ennemmin tai myöhemmin ongelma pulpahtaa esiin uudelleen, usein eri muodossa, ehkä paljon pahempana. Liiallisen ja vääränlaisen syömisen, liikunnan puutteen, stressin ja ylipainon aiheuttamat laboratorioarvojen nousut on vuosikausia lääkitty piiloon ja samalla annettu kuormittaville elämäntavoille ja ruokatarjonnalle mahdollisuus yleistyä tavalliseksi tavaksi elää.

Harva tulee ajatelleeksi omaa maksaansa, mutta saatat kuulua siihen neljännekseen suomalaisista, jolla on rasvamaksa. Maksavauriot yhdistetään alkoholismiin, mutta maksan ylirasitus ja sairaudet ovat hiipien lisääntyneet yleiseksi ongelmaksi. Maksa on kehon keskus, joka joutuu tämän päivän maailmassa koville. Vyötärölihavuus aiheuttaa alkoholia yleisemmin rasvamaksan, ja maksakirroosi kehittyy ylipainoisille ilman alkoholiakin. Krooniset ruoansulatusongelmat lääkitään happosalpaajilla, mutta ilman maksan tehokasta työskentelyä ruoansulatus ei onnistu. Tavalliset, runsaasti käytetyt lääkkeet kuten särkylääkkeet ja hormonivalmisteet rasittavat maksaa.  Mitä enemmän turvaudutaan lääkkeisiin, sitä enemmän maksa rasittuu ja sitä enemmän syntyy uusia lääkitystä kaipaavia ongelmia. Ympäristön kemikaalit ja stressi lisäävät kuormitusta ja normaalitilanteeksi muodostunut noidankehä on valmis.

Maksan tehtävät ovat merkittäviä ja laaja-alaisia, mutta maksan työn tukeminen ei vaadi asketismia. Maksa pysyy terveenä tavallisen hyvän ravinnon, kehon huomioon ottavien elämäntapojen sekä puhtaan ympäristön avulla. Maksa nauttii hyvästä, iloa ja virkeyttä luovasta elämästä. Ongelmia syntyy, kun luonnolliset ruoanvalintaan, rytmeihin, lepoon, liikuntaan ja elinympäristöön liittyvät perusasiat muuttuvat epänormaaleiksi. Kenen tahansa maksa voi nykymaailmassa kärsiä niin suuresta ylikuormituksesta, että keho oirehtii. Parasta apua maksalle antavat sopiva, maksan toimintaa tukeva ravinto ja kehon omien parantavien voimien vahvistaminen.

Tämä kirja on tarkoitettu jokamiehen ja -naisen oppaaksi terveyden ja elämänlaadun lisäämiseen. Kirja antaa tietoa, motivaatiota ja konkreettisia välineitä maksan työn tukemiseen. Asioita katsotaan maksan kannalta, mutta maksan laajan tehtäväkentän takia sen tervehdyttäminen levittää terveyttä kaikkialle. Vaikka mikään ei suoranaisesti viittaisikaan maksaongelmiin, mutta epämääräinen väsymys vie voimasi, voit saada apua kirjan ohjeista. Koko keho hyötyy, kun maksan työtä helpotetaan ja tehostetaan hyvällä ravinnolla ja terveyttä edistävillä elämäntavoilla.

Ravinnon vaikutusta maksaan tutkitaan maailmanlaajuisesti, ja yhteys maksan terveyden ja ylipaino- ja kansantautiepidemian välillä tulee yhä selvemmäksi. Länsimainen elämäntapa sairastuttaa maksan, joten siihen tarvitaan muutos. Niin hyvät kuin huonotkin elämäntavat ovat osa ihmistä, ja omista tottumuksistaan on vaikeaa päästää irti. Tarvittavan muutosprosessin käynnistäminen on vaativaa, koska ihminen vastustaa usein muutosta. Luopuminen raivaa kuitenkin tilan uudelle. Puhdista kehosi ja mielesi turhasta painolastista ja löydät uudistumisen kautta oman hyvän itsesi. Hyvää matkaa uuteen elämään!

 
 
Helmikuussa 2012 ilmestyi edelleen ajankohtainen kirjani

Oikeaa ravintoa minulle – opas ravintosuositusten viidakkoon





Ruokaan ja ravitsemukseen liittyviä ongelmia puidaan nyt enemmän kuin koskaan. Suurimmat totuudet terveyttä edistävästä ruokavaliosta ovat kuitenkin hyvin yksinkertaisia. Kirjani pyrkii rauhoittamaan hämmennystä, joka on syntynyt ristiriitaisista ravintosuosituksista, dieettiohjeista ja hälyttävistä ruokateollisuuden paljastuksista. Avainsanat hyvään ruokavalioon ovat yksilöllisyys ja luonnollisuus. Meillä on mahdollisuus valita.

Syöminen on yksinkertaista – jokainen luontokappale madosta norsuun tietää ilman ravinto-oppia, mitä syödä. Ihminen on kuitenkin onnistunut jalostamaan ruokansa kauas alkuperäisestä, lajinmukaisesta ravinnosta, ja ruokaostosten tekeminen e-koodien viidakossa tuntuu nykyisin hankalalta. Ihmedieettejä ja kaloritaulukoita ei kuitenkaan tarvita, kunhan tietää mitä on ihmisen luonnollinen ravinto ja mikä ruoka sopii itselle.

”Oikeaa ravintoa minulle” korostaa yksilöllistä, juuri omiin tarpeisiin sovellettua terveellistä ruokaa. Ruokavalio voi olla hyvin erilainen esimerkiksi aineenvaihduntatyypistä tai sairaushistoriasta riippuen. Yksi sairastuu liiasta sokerin käytöstä jo lapsena, toinen ei koskaan. Maidosta, viljoista ja perunoista ei suinkaan tarvitse kieltäytyä, jos ne sopivat omalle keholle.

Ihminen on elimistöltään sekaravinnon syöjä, jonka on mahdollista tulla toimeen monenlaisella ruoalla. Ruokailutottumukset poikkeavat paljon toisistaan maapallon eri kolkissa. Afrikan masait syövät maito- ja lihavoittoista ruokaa, ja monet trooppisten alueiden alkuperäiskansat ovat kasvissyöjiä. Näitä toisistaan suuresti poikkeavia ruokavalioita yhdistää kaksi asiaa: ruoka-aineiden luonnollisuus ja ’lähiruoka’. Suomalaisten jokapäiväisen lähiruoan muodostivat pitkään kala, riista, ruis, nauris ja marjat.

Nykyisin ruokavalion keskeiset ongelmat liittyvät liialliseen ja välipalatyyppiseen syömiseen, kunnollisten kasviksia ja proteiinipitoisia aineksia sisältävien aterioiden vähäisyyteen sekä teollisesti käsiteltyjen tuotteiden runsauteen. ”Mitä enemmän vähäkuituisia, niukkaravinteisia ja teollisesti muunnettuja ruokia nautitaan, sitä enemmän kärsitään syömiseen liittyvistä ongelmista sekä kehon että mielen alueella. Suuria muutoksia saadaan aikaan pelkästään poistamalla sokeri ja valkojauhotuotteet, jos ne ovat näytelleet merkittävää roolia ruokavaliossa.”

Otteita kirja-arvioinneista:

Marja Ruuti sanoo kirjassaan Oikeaa ravintoa minulle, että syömisen taidon pitäisi olla peruskoulun oppiaineena. Ihan samaa mieltä! Ruutin kirja voisi mainiosti toimia sen oppiaineen oppikirjana, joka jokaisen pitäisi loppukokeena tenttiä. Kirja käy levollisesti läpi koko ruokasotien taistelutantereen, tyynnyttelee ja sovittelee ärjyvien osapuolten välillä kuin ruokamaailman Ahtisaari. Kirja käy seikkaperäisesti läpi ravinto-opin perusteet, eri ruoka-aineet, lähi- ja teolliset ruoat ja dieetit, ja antaa lohduttavia neuvoja ruokavaivoihin. Ruuti kuuluttaa hyvän, monipuolisen ruoan kunniaa, mutta suo ymmärryksen pahimmillekin ruokahairahtujille, jopa karppaajille. Kyllä tämän kirjan pitäisi olla joka kodin hyllyssä, vihkiraamatun vieressä. (Iltalehti 7.4.2012)

Ravitsemustietoa tulvii niin paljon, ettei enää tiedä, mitä söisi. Oikeaa ravintoa minulle -perustietopaketti kertoo asiallisesti niin hiilareista kuin antioksidanteista, mutta myös innostaa nauttimaan ruoasta. Lue tämä, jos suunnittelet kaalisoppakuuria. Pääsi voi kääntyä. (Kotivinkki 4/2012)

Kirja tarjoaa reittejä, joilla pääsee pois ruokasotien ja trendien mylläkästä. Vastaus on: syömällä samanlaista aitoa ruokaa, joka ennen varastoitiin maakellariin ja valmistettiin puuliedellä. Teollisen sokerikuorrutuksen tilalle yksinkertaisia aineksia, nykypäivään sovellettuna. Järkevä ja moderni opas. (et-lehti 9/2012)
 
 




Vuonna 2010 ilmestyi Otavan kustantamana Parasta aivoillesi -itsehoitokirja, johon kirjoitin aivoterveyttä edistävästä ravinnosta. Kirja on monipuolinen tietopaketti aivoja hoitavista keinoista kuten ruoasta, liikunnasta, musiikista, unesta, luonnosta ja kosketuksesta.   
 
Erittäin suositusta kirjasta on otettu jo neljäs painos. Kirjaa saa kirjakaupoista ja mm. verkkokaupasta, joka löytyy osoitteesta www.autuuttaaivoille.fi/kirjat
 
Alla oleva väitösuutinen 3.3.2014 kertoo sen, mikä sisältyi Parasta aivoillesi -kirjaan jo vuonna 2010. Tutkimustietoa on saatu jo vuosien ajan ja käytännön kokemus asiakastyössä on vakuuttanut aina: luonnollisten ruoka-aineiden suosiminen ja teollisten välttäminen ovat avain terveyteen olipa kyseessä minkä tahansa terveysongelman ehkäisy.
 
Terveystieteiden maisteri Marjo Eskelisen neurotieteiden alaan kuuluva väitöskirja The effects of midlife diet on late-life cognition
 
"Ruokavalion rukkaaminen terveelliseksi viimeistään keski-iässä auttaa suojautumaan dementialta.
Tuoreen väitöstutkimuksen mukaan pehmeiden, tyydyttymättömien rasvojen käyttö ja 3-5 kahvikupillisen juominen päivässä näyttävät suojaavan dementialta.
Dementikkojen määrän on arvioitu jopa nelinkertaistuvan Suomessa seuraavan 50 vuoden aikana. Alzheimerin tauti on yleisin etenevistä muistisairauksista.
Ruokavalion yhteydestä dementiariskiin on ollut aiemmin vain vähän tietoa, ja tutkimustulokset ovat olleet ristiriitaisia.Terveystieteilijä Marjo Eskelinen on selvittänyt Itä-Suomen yliopiston väitöstutkimuksessaan, että terveellinen ruokavalio keski-iässä vähentää dementiariskiä. Terveellistä ruokaa ovat esimerkiksi kasvikset, marjat, hedelmät ja kala. Epäterveellisiä puolestaan ovat makkarat, makeiset ja sokerijuomat.
Monet muistisairauksien jo aiemmin tunnetuista ehkäisykeinoista ovat samoja kuin sydän- ja verisuonitautien ehkäisykeinot. Niitä ovat verenpaineen, painon ja kolesterolin pitäminen kurissa. Myös liikunnan puute ja kakkostyypin diabetes ovat dementian riskitekijöitä."
 
T:mi Marja RuutiMobiili