Katselet mobiililaitteille optimoitua versiota, mutta et näytä käyttävän mobiililaitetta. Klikkaa tästä jos haluat siirtyä normaalille sivustolle.
 

 
 
 
 

Tervetuloa Marja Ruutin kotisivuille!

 
 
Laillistettu ravitsemusterapeutti Marja Ruuti

Koulutus

Työkokemus Kirjallinen tuotanto

Ravitsemuksen asiantuntijalta apua



Kokeneen ravitsemusterapeutin kanssa keskustelu auttaa löytämään juuri sinulle sopivan tavan syödä ja valita ruokasi. Ihanteellinen ruokavaliosi voi olla esim. vähähiilihydraattinen tai runsashiilihydraattinen tai jotain siltä väliltä yksilöllisen geeniperimäsi, aineenvaihduntasi, kehotyyppisi, elämäntapasi ja -tilanteesi, mahdollisen sairautesi, mutta myös makumieltymystesi mukaan.

Tavallisiin terveysongelmiin voi vaikuttaa elämäntavoilla ja erityisesti ravinnolla. Niinpä syömisten merkitystä kannattaa pohtia mm. silloin, kun ongelmasi on

Kokonaisvaltaisesti, yksilöllisesti ja luonnollisesti



Olen virallisen terveydenhuollon laillistettu ravitsemusterapeutti ja lisäksi opiskellut luonnonmukaista terveydenhoitoa ja funktionaalista lääketiedettä.

Vastaanotolla mietitään tilannettasi kokonaisvaltaisesti ja sovelletaan laajaa ravintotietoutta yksilöllisesti. Lähtökohtana ovat elämäntilanteesi ja tähänastinen ruokavaliosi, joiden pohjalta ratkaistaan mitä säilytetään, mitä muutoksia tarvitaan, miten toteutetaan ja mitä tukea muutoksiin tarvitaan. Perustana on aina mahdollisimman luonnollinen ruokavalio, jota täydennetään tarvittaessa lisäravinteiden avulla.


Ruokapäiväkirja



Ennen vastaanottoa on suositeltavaa pitää keskustelun pohjaksi ruokapäiväkirjaa. Tavallista ruokailuasi kuvaavan ruokapäiväkirjan pohjalta saat parhaan yksilöllisen avun.
Ilman ruokapäiväkirjaakin selvitään, jos ei ole mahdollisuutta sen pitämiseen ennen keskustelua.


Ohje ruokapäiväkirjan täyttämiseen



Pidä ruokapäiväkirjaa vähintään viitenä päivänä, joista mielellään yksi viikonlopun päivä. Syö päiväkirjaa pitäessäsi tavalliseen tapaan ja täytä sitä mahdollisimman totuudenmukaisesti niin saat eniten hyötyä. Pohdimme sitten yhdessä muistiinpanojesi pohjalta mikä syömistottumuksissasi on säilyttämisen arvoista ja mikä kaipaisi muutosta.

Kun täytät ruokapäiväkirjaa:
Alla löydät vielä tulostettavan päiväkirjapohjan sekä esimerkin ruokapäiväkirjan täyttämisestä:

» Ruokapäiväkirja (PDF)
» Esimerkkki täytetystä ruokapäiväkirjasta (PDF)


T:mi Marja Ruuti

  näytä normaaliversio » Ylös